11 Dec

Jacim

Komentara

Lobuche peak (6119m) i Ama Dablam (6856m) by Ranko Jašović

Od 20 .10  pa do 23 11. ucestvovao sam u medjunarodnoj ekspediciji na vrh Ama Dablam.Ovaj put krenuo sam kao jedini predstavnik  Srbije jer nazalost  finansijska situacija je uticala da jedan broj ljudi koji je planirao da ide ipak odustane.U Beogradu na aerodromu uz moju familiju ispratio me i Dragan Jacimovic  dao mi savjete za uspon  na Ama Dablam  i oko jedan popodne  sam krenuo  iz Beograda, preko Ankare  i Dohe  stigao sam  konacno u Katmandu .Krenuti  na ovakvu ekspediciju na ovakav vrh  sam  za mene je  to bilo zaista  pravo iskustvo .Extreme Summit Team i Dragan Jacimovic su  organizovali ekspediciju i sa te strane sam bio miran i siguran  jer to sto Jacim organizuje  je  sve tacno i bez ijedne greske.Ipak  bez obzira na sve iskustvo koje sam imao u  proslim ekspedicijama  na Himalaje ,Ande ,Alpe i Kavkaz  nije bilo dovoljno jer uspon na Ama Dablam se smatra  tehnicki veoma  teskim i opasnim i imao sam veliki respekt  prema ovoj planini.

U Katmandu na aerodromu docekao me  sherpa Bizan uz tradicionalni  lanac od cvijeca  i srdacnu dobrodoslicu. Krenuli smo prema hotelu.Smjestio sam se u centru Katmandua koji se zove Thamel i nakon smjestaja odmah sam izasao u grad  da uzivam u ulicama grada.Taj dan sam posjetio i moga prijatelja Bhama  od koga sam se  snadbijevao za opremu koja mi je nedostajala.Pred vece je dosao  Gopal menadzer ekspedicije   i  kasnije me pozvao na veceru u nepalskom restoranu dje smo uzivali u specijalitetima I nepalskom folklore.Sjutra dan je dosao glavni covjek za ekspediciju donio ugovore  i do tancina objasnio sve o ekspediciji na Ama Dablam .Kada sam vidio ugovore i potpisao ih shvatio sam da je vrag odnio salu i da nema nazad …jer u ugovorima je sve isplanirano sta ulazi u cijenu sta ne .Moram priznati  kada su spomenuli helikopter i medicinske  usluge koricenje kiseonika ukoliko bude potrebe malo me uspanicilo ali ipak   sam  smatrao da sam se dovoljno spremio  i da mi nece biti potrebno.Posle dva dana stigao je i drugi clan malobrojne ekspedicije Slovenac Aljosa Hribar planinar sa zavidnim iskustvom  ier u svojoj biografiji ima popete vrhove na Kavkazu ,Alpima, Andima, ekspedicija na Cho Oyu i kao jedan od najvrednijih  uspona popeti vrh na Aljasci cuveni Mek Kinli. Nakon upoznavanja odmah smo krenuli da pribavimo ostatak opreme  jer vec sjutra ujutro je bio plan da letimo za Luklu.

Taj dan je opet dosao menadzer ekspedicije  i doveo glavnog sherpasa Migmu covjeka koji ce voditi nas od lukle  do kraja ekspedicije.Migma sherpa  kao svaki sherpas …tih, skroman  a vec tri puta  bio na Everestu ,Cho Oyu,Shishipagma ,Manaslu …najezio sam se od njegovih vrhova  koje je popeo.Trazio je da nam pogleda opremu i nakon smotre opreme rastali smo se i dogovorili za ujutro .A onda 27.10 ujutro smo krenuli za Luklu  i na pola puta pilot je napravio jedan pokret rukom i mi smo napravili krug i krenuli prema Katmandu.Zaprepascena lica  francuza ,nekoliko nemaca, svajcaraca jer smo svi pomislili da nesto nije u redu sa avionom .Ipak vratili smo se jer je aerodrom u Lukli bio zatvoren zbog oblacnosti. Aerodrom u lukli je veoma opasan ukoliko ima magle.Drugi put smo uspjesno poleceli i srecno sleceli u Luklu.U Lukli na aerodromu stotine planinara iz citavoga svijeta jedni dolaze drugi odlaze ….kod ovih sto odlaze vidi se poprilicna iscrpljenost i umor.Troclana ekipa Aljosa,Migma i ja smo odmah krenuli prema Pahdingu i nakon tri sata hoda smjestili se u lodzu.Vecerali smo  prespavali i ujutro nastavili put prema Namce bazaru .Migma sherpa  uvek prvi ,Aljosa drugi i ja poslednji tako smo se kretali do Namche bazara. Uz put smo pomalo zastajkivali za fotografisanje ,odmor ,voda,   uglavnom nije bilo nikakvih problema do Namce bazara

Posle 6 sati hoda smo stigli u Namce bazar  i popeli se na 3800m.Sjutra dan smo isli na aklimatizaciju iznad Namce bazara i posmatrali  cuvenu panoramu Everesta ,Ama Dablama, Taboce,  Locea.Obisli smo i selo Kumjung  i posjetili skolu ser Edmunda Hilarija koji je u Nepalu i Himalajima ikona.Ujutro smo nastavili put  prema Thenbocheu  gde smo napravili pauzu za rucak  a nakon rucka smo nastavili put prema Phambocheu.Tu smo prespavali  i ujutro oko osam krenuli  ka baznom kampu  Ama Dablam.Posle tri sata konacno smo dosli ispod planinske ljepotice Ama Dablam.U baznom kampu kao u nekom malom gradu  mnostvo ekspedicija  iz citavoga svijeta je cekalo svoj trenutak za uspon.Bila je tu i ekspedicija cuvenog Rasela Brajsa .Mi smo se smjestili u dva satora  svako je bio sam u satoru a nama se pridruzio spanac Domingo Espozito koji je takodje sa nama delio sator za obroke .Proveli smo dva dana  u BC kampu i nakon toga krenuli prema C1 na 5800.Uspon na C1 je isao glatko do same zavrsnice a onda poslednji kilometar je meni jako tesko pao tako  da sam opet dosao 15 minuta posle Migme  sherpe i Aljose .Gore na C1 na desetine satora  a nas sator smo podigli na samoj ivici provalije pod kosinom. Odmah je sherpa Migma  poceo da kuva  tako da je primus stalno radio.U 5 sati vec pada mrak i ubrzo nakon vecere smo se spakovali u vrece za spavanje .

U satoru Migma, Aljosa i ja  .Dobio sam mjesto u sredini  a ispod moje prostirke veliki kamen zbog koga nisam oka sklopio .Ujutro smo se spremili  i krenuli prema C2 i popeli se nesto malo ispod C2 blizu 6000m a dalje se nije moglo jer vise nije bilo osiguranja izmedju C2 i C3.Vratili smo se u sator, spakovali, ostavili dio opreme  za drugi put kad se vratimo u C1 i krenuli prema baznom kampu .Dva dana smo odmorili u kampu a onda smo saznali od nekih engleza da Sherpasi nemogu da postave osiguranje od C3 prema vrhu…Naime snijeg koji je pao prije nego sto smo mi dosli je napravio veliki problem.  Postao je mekan a sunce nemoze da ga preradi da se preko noci pretvori u led. Preko 20 ekspedicija je cekalo i gledalo prema vrhu  da li ce uspjeti nesto da se promijeni  sa novim danom .Nazalost planina je rekla ne i  bazni kamp je poceo polako da se prazni.Slovenac Aljosa Hribar  je predlozio da krenemo prema Everestu i pokusamo da se popnemo na Lobuche East 6119m takodje nezgodan vrh .Migma sherpa je rekao da je potrebna nova dozvola od nepalske  montenering asocijacije koja kosta oko 800usa dolara i  Aljosa se slozio  i platio je novu dozvolu za penjanje.

Pozdravili smo se sa kuvarima  napravili su nam na 4600m tortu oprostajnu i krenuli smo prema Panbokceu  ,Pericheu i Tukli malim mjestima koja su na putu za Lobuche peak. Poslednje odrediste je bila Tukla  malo mjesto koje se nalazi na putu za bazni kamp Everest.Prespavali smo u Tukli sjutri dan krenuli prema visinskim kampovima  Lobuche peak-a.Postoje dva visinska kampa.Ako se ide na drugi  onda do vrha ima tri sata  a ako se ostaje u visinskom kapu 1 onda je do vrha 6 sati .Mi smo se odlucili za kamp 2 i to smo i uradili uz veoma nezgodan uspon po stijenama  oko 1 popodne smo dosli u C2.Sjutra ujutro u 4 ustali smo spremili se i krenuli prema vrhu .Bilo je jako hladno ali bez vjetra  i oblacnosti  .Kada je pocelo da izlazi sunce  okrenuo sam se i gledao  himalajske vrhove   Everest ,Pumori , Ama Dablam ,Nuptse, Taboche u daljini Cho Oyu, pogled za sva vremena .U 8 sati ujutro Migma sherpa se popeo prvi za njim Aljosa  i ja. Na vrhu je sunce vec bilo izaslo, vrijeme je bilo idealno bez daska vjetra.  Zadrzali smo se oko vise od pola sata na vrhu i uzivali u pogledu na Everest ,bazni kamp Everesta, Pumori.Na silasku na jednom veoma nezgodnom mjestu dje je samo jedno uze sreli smo se sa japanskom ekspedicijom  koja se kretala prema vrhu.

Povratak je bio tezak narocito  od visinskog kampa 2 pa do visinskog kampa 1 .Spustili smo se do Periche  i odmah na pivo .Proslavili smo  nas uspon na Lobuche East, pa  ujutro krenuli prema Namce bazaru i Lukli .Koristim priliku da se zahvalim prvo Draganu Jacimovicu koji je sve ovo organizovao i zaista mi pomogao da odem na ovu ekspediciju.Takodje zelim da se zahvalim  Aljosi Hribaru koji se pokazao prvo kao veliki covjek a onda kao vrhunski planinar.